Svar på seks vanlige intervjuspørsmål

 

Du kommer aldri til å kunne forutse alle spørsmål som du kan få på et intervju, men du kan forberede deg ved å utarbeide effektive og kortfattede svar på spørsmål som ofte forekommer. De fleste intervjuere kommer til å stille spørsmål i stil med dem under for å finne ut av søkerens evner og kvalifikasjoner og om han eller hun passer til jobben og på arbeidsplassen.

1. Fortell om deg selv!
Dette pleier å være det innledende spørsmålet ved et intervju. Dessuten er det et av de vanskeligste å svare på hvis du ikke er forberedt. Tenk på at den som intervjuer ikke vil vite hvilket fotballag du heier på eller hva for slags uvanlige fritidsinteresser du har. Når du får dette spørsmålet har du omtrent et minutt på deg til å markedsføre alle dine år med erfaringer og kunnskaper og din personlighet innenfor rammen for den jobben som intervjuet gjelder. Kom til saken og selg dine yrkesmessige kunnskaper. Utarbeid noen korte setninger som viser at du har det som kreves for jobben – erfaring, beviste resultater og viljen til å bidra.

2. Hvorfor skal vi ansette deg?
Et tips når det gjelder å svare på spørsmål om deg selv i forhold til dine konkurrenter er å bruke spesifikke detaljer. "Alle kommer til å snakke i generelle termer, så du må skille deg litt ut", sier Linda, lærer fra Halmstad. Gi konkrete eksempler som viser at du er den som passer best til jobben. Linda sier at hun ville ha lagt vekt på de tingene som hun har oppnådd og utrettet i løpet av sin karriere som er relevante for den ledige stillingen og også sin erfaring når det gjelder å møte ulike typer elever og håndtere ulike situasjoner i skolen. Trekk fram de kvaliteter du har og som virkelig er verdifulle for firmaet.

3. Hvorfor vil du jobbe her? Hva vet du om firmaet vårt?
Peter, lege i Umeå, sier at det er viktig å gjøre etterforskninger når man skal svare på disse spørsmålene. "Jeg ville ha utnyttet denne anledningen til å vise hva jeg vet om firmaet og, enda bedre, få fram hvordan jeg ville passe inn der." Susanne, personalsjef i Linköping, sier at hun ville ta opp spørsmål og utfordrninger i firmaet for å vise hvor mye hun visste. "Jeg pleier å snakke om inntekter, antall ansatte og også om utfordringer innenfor bransjen og hvordan mine erfaringer kan bidra i sammenhengen", sier hun. "Jeg ville belyst saker som jeg har gjort i liknende firmaer og som ville kunne løse problemene deres."

4. Hva er dine svakheter?
Hemmeligheten bak svaret på dette spørsmålet ligger i å utnytte svakhetene dine til din fordel. "Jag ville prøve å vende svakhetene mine til styrker", sier Tina, som er advokat. "Hvis min svakhet for eksempel er at jeg er utålmodig ville jeg ha sagt at jeg takket være det har lært meg å ta visse forholdsregler for å sørge for at jeg beholder roen og lydhørheten." Sørg bare for at du gir et riktig svar på spørsmålet. Ingen er perfekt, så ikke prøv å late som du ikke har noen svakheter.

5. Hva var det du ikke likte med den forrige jobben din? Hvorfor sluttet du der?
Du må være forsiktig når det gjelder denne typen spørsmål og passe på at du ikke høres bitter ut. "Jeg ville aldri kritisert min forrige arbeidsplass, sjefen eller mine tidligere kolleger", sier Tina. Du må ha god kjennskap til den jobben du søker for å kunne vende dette spørsmålet til et positiv spørsmål. Det beste er kanskje å si at du virkelig likte mange sider ved jobben din og deretter fokusere på hvordan du med denne nye jobben kan få anledning til å bidra mer på et visst område som er sentralt for stillingen.

6. Hva gjør du om fem år?
Intervjueren vil ikke høre at du har som mål å seile i Vestindia eller å arbeide i en annen bransje. Du må fortelle om hvilke mål du har for den aktuelle jobben. På denne måten viser du at du kjenner til bransjen og firmaet og at du er motivert å lykkes der. Sanna, markedsføringssjef i et stort bilutleiefirma, sier at hun ville svare noe som hører sammen med hennes område, som at hun ser seg selv som ansvarlig for firmaets kommunikasjon.

Forberedelse er en forutsetning for at du skal kunne svare på spørsmål på en rolig og sikker måte. Tenk alltid på at intervjueren – hvordan spørsmålet enn lyder – prøver å finne ut om du passer inn i firmaet og kan bidra med noe positiv til jobben.

forrás: http://www.careerbuilder.no/artikkel/cb-38-jobbs%C3%B8k-svar-p%C3%A5-seks-vanlige-intervjusp%C3%B8rsm%C3%A5l/

A bejegyzés trackback címe:

https://mittnorge.blog.hu/api/trackback/id/tr397124211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása